Burger icon
Sound Forge Od Podstaw

Sound Forge Od Podstaw

Sound Forge od podstaw to 18 filmów on-line poświęconych pracy nad materiałem audio w programie Sony Sound Forge Pro. Myślisz, że czasy takich programów jak Sound Forge przeminęły? Z tego wniosek, że nie znasz możliwości tej aplikacji. W przypadku pracy z dźwiękiem ten program jest po prostu niezbędny, a jeśli chcesz montować dialogi, głosy lektorskie, reportaże i audycje, przetwarzać sample, poddawać materiał audio masteringowi, obrabiać i dokonywać nagrań, naprawiać sygnał, zmieniać format, edytować materiał w trybie surround, przygotowywać płyty CD do tłoczenia, tworzyć kompilacje i dopasowywać dźwięk do obrazu, to Sound Forge będzie Twoim podstawowym narzędziem pracy.
Autor: Tomasz Wróblewski
Czas trwania: 4h 56min
18 odcinków
Circle info icon

Zakupu każdego z kursów można dokonać na stronie Ulubionykiosk.pl/kursy. Po złożeniu i opłaceniu zamówienia otrzymamy maila zawierającego kod dostępu do wykupionego kursu. Kod należy zrealizować na stronie Kursy.avt.pl. Kod jest imienny i bezterminowy. Zostań w domu i rozwijaj swoje pasje oraz wiedzę razem z Wydawnictwem AVT.

Obsługa edytora jest prosta, po co mi kurs?

Oczywiście, jeśli potrzebujesz jedynie dociąć materiał i pociąć go na fragmenty, to rzeczywiście nie ma w tym nic trudnego. Ale jeśli masz 1,5-godzinny wywiad albo nagranie lektora, w którym - robiąc wszystko „na piechotę” - będziesz musiał wykonać około tysiąca sklejek, wyciszeń, wycięć różnych mlaśnięć i drugie tyle drobnych edycji, to szybko zmienisz zdanie gdy dowiesz się, że może Ci to zająć nie więcej niż 5 minut.

Inny przykład?

Podczas nagrania wspaniałego wokalu okazało się, że w kilku newralgicznych miejscach nie dopilnowałeś poziomu, masz wyraźne przesterowania i żadnej szansy na dokonanie kolejnej rejestracji. Mając Sound Forge Pro w wersji od 10 wzwyż naprawisz to w minutę.

Idźmy dalej...

Ale nasz kurs nie ogranicza się jedynie do zgłębiania zagadnień czysto technicznych. Dowiesz się jak funkcjonuje ludzki słuch, dlaczego słyszymy tak, a nie inaczej, i - przede wszystkim - jakie to ma znaczenie w naszej pracy z muzyką. W większości podobnych materiałów szkoleniowych tematyka związana z fizjologią i psychologią słyszenia jest traktowana bardzo ogólnikowo, ale w naszym kursie przedstawiamy ją bardzo przystępnie i z uwzględnieniem wszystkich praktycznych aspektów tego zagadnienia.

Czego się nauczę z tego kursu?

Sound Forge jest aplikacją rozwijaną od kilkunastu lat i w związku z tym trochę „obrósł” całą masą funkcji, które nie zawsze są proste i oczywiste do zrozumienia, ale niemal zawsze bardzo przydatne. Pomożemy Ci odnaleźć się w jego dość zawiłym menu, podpowiemy jak go skonfigurować pod kątem konkretnej pracy oraz jak wykorzystać w zadaniach, z którymi jest sobie w stanie poradzić tylko taki edytor jak on. Nasz wideo-podręcznik jest używany w kilku uczelniach z przedmiotem Realizacja Dźwięku jako podstawa programowa przy nauce obsługi Sound Forge - głównego narzędzia pracy wielu zawodowych reporterów, dźwiękowców pracujących na planie filmowym, studiów radiowych i telewizyjnych, firm zajmujących się restauracją dźwięku i studiów postprodukcyjnych.

A co z masteringiem i pracą w formacie 5.1?

W skład pakietu Sound Forge Pro od 10 wzwyż wchodzi zestaw wtyczek masteringowych firmy iZotope. W naszym kursie poświęcamy cały rozdział na zaprezentowanie ich działania w pracy typowo masteringowej, na konkretnym przykładzie i dokładnym opisem dokonywanych czynności.

Sound Forge Pro ma też funkcję pracy z plikami wielokanałowymi - nie tylko 5.1, ale też 7.1 i praktycznie każdym innym trybem, jaki nam przyjdzie do głowy, i który obsłuży nasz interfejs audio. Jego możliwości w zakresie edycji w formatach wielokanałowych są wręcz niewyobrażalne, a z naszego kursu dowiesz się, jak je wykorzystać.

Dostępna jest też wersja Sound Forge dla Mac?

Tak. Pojawiła się ona dokładnie wtedy, gdy kończyliśmy pracę nad naszym wideo-podręcznikiem, dlatego udało nam się zamieścić osobny rozdział poświęcony obsłudze Sound Forge Pro Mac.

Czy uwzględniono różnice między niższymi wersjami a wersją Pro?

Nie zajmowaliśmy się tym tematem, ponieważ tylko Sound Forge w wersji Pro jest w pełni funkcjonalnym edytorem o absolutnie nieprzeciętnych możliwościach. Wersja Audio Studio jest stosunkowo prostym narzędziem do obróbki materiału audio, i choć wiele aspektów, które omawiamy w naszym kursie ma swoje odniesienie do Audio Studio, to ten ostatni nie ma całej gamy funkcji stanowiących o tym, że Sound Forge Pro jest typowym narzędziem dla zawodowców.

Wybrane fragmenty
Korekcja z pakietem iZotope w Sound Forge Pro
Play icon
Korekcja z pakietem iZotope w Sound Forge Pro
Przedstawienie procesora Wave Hammer (Sony Sound Forge)
Play icon
Przedstawienie procesora Wave Hammer (Sony Sound Forge)
Przygotowanie płyty do tłoczni w Sony Sound Forge
Play icon
Przygotowanie płyty do tłoczni w Sony Sound Forge
Close icon

Szczegółowy spis zawartości

  1. Nowe funkcje w tej wersji programu (09:39)

    • Sprawdzenie dostępności aktualnej wersji programu
    • Dodatkowe materiały do pobrania
    • Skrótowe omówienie najnowszych funkcji
    • Różnice w porównaniu do wersji wcześniejszych
  2. Przegląd interfejsu graficznego programu (11:41)

    • Korzystanie z interaktywnego przewodnika
    • Paski narzędzi, ich konfiguracja i rozmieszczanie
    • Obszar roboczy
    • Obszar danych
    • Okno eksploratora
    • Lista regionów
    • Lista odtwarzania
    • Historia dokonanych edycji
    • Analizator widma
    • Okno plug-in chainer
    • Okno menadżera wtyczek
    • Okno klawiatury
    • Okno edytora skryptów
    • Okno mierników sprzętowych
    • Okno Loop Tuner
    • Lista ścieżek
    • Okno Time Display
    • Okno wideo
  3. Opcje - zakładka General, cz. 1 (16:06)

    • Preferencje: dostosowanie programu i poznanie jego możliwości
    • Ekran powitalny
    • Widok domyślny
    • Trwałe i czasowe spowolnienie przewijania ekranu
    • Ostrzeżenie o różnym próbkowaniu przy miksowaniu plików
    • Zabezpieczenie przed przypadkowym zamknięciem programu
    • Opcje sterowników grafiki
    • Tło obszaru roboczego
    • Ustawienie maksymalnej wielkości pliku
    • Ominięcie nagłówków plików skompresowanych
    • Wyświetlanie wolnej przestrzeni na dysku
    • Przyciski przewijania w oknach z plikami
    • Tryb klawiatury do wyzwalania dźwięków
    • Informacje o aktualizacji
    • Dokowanie okien
    • Funkcjonalność klawisza spacji/F12
    • Informacja o braku możliwości zapisu metadanych
    • Prezentacja aktualnej pozycji kursora
    • Czas aktualnie dokonywanego nagrania
    • Zachowanie programu w trybie Zapisz jako
  4. Opcje - zakładka General, cz. 2 (13:14)

    • Zabezpieczanie przetwarzanych plików
    • Zachowanie programu wobec plików tymczasowych
    • Tryb obsługi plików proxy, VOX, IVC i RAW
    • Cofanie poleceń po zapisaniu pliku
    • Aktywacja plików tymczasowych w trybie zmiennoprzecinkowym
    • Funkcja scrub w oknie obszaru danych
    • Powiększanie z klawiszem Ctrl
    • Automatyczne nazwy regionów z znaczników
    • Obsługa plików przeciąganych do okna
    • Ukrywanie menu Transport
    • Dostęp do ostatnio używanych plików
  5. Opcje - wyświetlanie, edycja i oznaczanie (20:42)

    • Domyślne ustawienia wysokości okien audio i wideo
    • Własne ustawienia powiększania widoku
    • Indywidualne ustawienia kolorów interfejsu programu
    • Zaznaczanie pliku
    • Wyłączanie przyciągania przy powiększeniu
    • Zależność kursora od zaznaczenia
    • Ustawienia automatycznego miksowania
    • Ustawienie czasu aktywacji okna
    • Ustawienia przyciągania do osi zero
    • Aktywacja ołówka przy powiększeniu
    • Obsługa podsłuchu przyciskami JKL
    • Pamięć tymczasowa do obsługi plików
    • Parametry automatycznego przenikania
    • Automatyczne nazewnictwo plików, obszarów i znaczników
    • Skojarzone typy plików
  6. Opcje - pozostałe ustawienia programu (16:53)

    • Zakładka MIDI/Sync
    • Opcje ustawienia funkcji podsłuchu
    • Zakładka Status: domyślne ustawienia sesji
    • Parametry okna czasowego pomiaru położenia kursora
    • Opcje wskazań miernika VU
    • Zakładka Toolbars i konfiguracja pasków narzędzi
    • Ustawienia w zakładce CD Settings
    • Konfiguracja urządzeń audio
    • Konfiguracja wyświetlania wideo
    • Konfiguracja procesorów VST
  7. Formaty i praca z plikami (28:44)

    • Różne typy plików audio
    • Szablony do zapisu plików
    • FRG: format sesji Sound Forge
    • Rendering sesji FRG
    • Opcje otwierania plików w Sound Forge
    • Import plików mono jako stereo
    • Opcja Auto Play
    • Otwieranie plików jako ścieżek CD
    • Przeglądanie właściwości pliku
    • Eksplorator Sound Forge
    • Przeglądanie, właściwości i import płyt CD Audio
    • Przywracanie sesji po awarii programu lub systemu
  8. Tworzenie plików i synteza dźwięku (10:00)

    • Tworzenie nowych plików
    • Generator przebiegów prostych i szumu
    • Moduł syntezy FM
    • Moduł syntezy DTMF/MF
    • Użycie Sound Forge do kreowania dźwięków syntetycznych
    • Użycie Sound Forge do kreowania sampli perkusyjnych
  9. Nagrywanie w programie Sound Forge (20:44)

    • Funkcjonalność w zakresie dokonywania nagrań
    • Wstępna konfiguracja
    • Wybór okna nagrywania
    • Nagrywanie w trybie Automatic Retake
    • Nagrywanie w trybach Multiple Takes
    • Nagrywanie w trybie New Window
    • Nagrywanie w trybie Punch in
    • Funkcje podsłuchu nagrania
    • Nagrywanie - zakładka Advanced
    • Synchronizacja w trakcie nagrywania
    • Odsłuch sygnału nagrywanego
    • Kompensacja składowej stałej
    • Konfiguracja miernika nagrywania
    • Automatyczne nagrywanie z ustaleniem czasu
    • Automatyczne nagrywanie z ustaleniem progu
    • Automatyczne nagrywanie z wyzwalaniem przez MTC
    • Kopiowanie płyt CD Audio
    • Opcje kopiowania płyt CD Audio
    • Prawne aspekty kopiowania
  10. Events - zdarzenia (16:45)

    • Zdarzenia - potężne narzędzie edycyjne
    • Praca ze zdarzeniami w sesji wielośladowej
    • Zastosowanie zdarzeń do przebudowy pętli rytmicznych
    • Zaawansowana edycja zdarzeń
    • Edycja zdarzeń w trybie 5.1
  11. Znaczniki, regiony i lista odtwarzania (24:28)

    • Funkcjonalność znaczników, regionów i list odtwarzania
    • Wstawianie znaczników
    • Praktyczne wykorzystanie znaczników
    • Obsługa znaczników komunikatami MIDI
    • Współpraca Sound Forge z zewnętrznymi kontrolerami
    • Zmiana pozycji znacznika
    • Automatyczne wstawianie znaczników przesterowania
    • Tworzenie regionów
    • Automatyczne tworzenie regionów
    • Eksport regionów do plików
    • Lista odtwarzania
    • Edycja listy odtwarzania
    • Sceniczne zastosowanie listy odtwarzania
    • Eksport listy odtwarzania
    • Cutlist
    • Lista odtwarzania w postaci pliku
  12. Edycja w Sound Forge (34:54)

    • Najprostsze funkcje edycyjne
    • Praca z narzędziem ołówka
    • Wycinanie i wyciszanie
    • Wyciszanie fragmentów z funkcją fade
    • Wstawianie ciszy
    • Ekstrahowanie fragmentów
    • Kopiowanie z przeciąganiem
    • Kopiowanie z miksowaniem
    • Zmiana trybu edycji przy przeciąganiu
    • Zamiana zaznaczenia na ścieżkę CD
    • Wyszukiwanie zakłóceń
    • Obróbka nagrań lektorskich
    • Usuwanie odcinków ciszy w nagraniach
    • Zwiększanie rozdzielczości bitowej
    • Zmniejszanie rozdzielczości bitowej
    • Dithering w praktyce
  13. Zaawansowana edycja dźwięku (18:13)

    • Usuwanie składowej stałej
    • Optyczna kontrola szczytów sygnału
    • Automatyczne wstawianie znaczników przesterowania
    • Ręczne usuwanie przesterowań
    • Redukcja szczytów w utworach muzycznych pod kątem masteringu
    • Usuwanie zgłosek klikających
    • Wycinanie z powiększeniem
    • Usuwanie mlaśnięć
    • Usuwanie artefaktów
    • Kontrola pozornych artefaktów
    • Automatyczne usuwanie zniekształceń
  14. Acoustic Mirror (10:16)

    • Założenia procesora Acoustic Mirror
    • Instalacja impulsów ze strony producenta
    • Działanie efektu w praktyce i edycja ustawień
    • Emulacja charakterystyk brzmieniowych mikrofonów
    • Impulsy w charakterze efektów specjalnych
  15. Wave Hammer (09:19)

    • Opis procesora
    • Sekcja Volume Maximizer
    • Sekcja kompresora i jej ustawienia
    • Przyczyny pojawiania się zniekształceń
    • Dobór poziomu wyjściowego z kompresora
    • Ustawienia limitera
  16. Mastering z pakietem wtyczek iZotope (14:31)

    • Opis pakietu iZotope Mastering Bundle
    • Konfiguracja dostępu do wtyczek pakietu
    • Uruchomienie pakietu w trybie Plug-in Chainer
    • Przygotowanie do masteringu
    • Korekcja: filtr górnoprzepustowy
    • Korekcja: filtr półkowy dla wysokich tonów
    • Korekcja: oczyszczenie wyższego basu
    • Korekcja: podkreślenie ciepłego środka
    • Exciter: nasycenie góry
    • Exciter: klarowność niskiego środka
    • Exciter: odsłuch pasm w trybie solo
    • Exciter dla niskich tonów
    • Imager: poszerzenie pasma najwyższego
    • Imager: przetwarzanie wysokiego środka
    • Imager: zawężenie pasma basu
    • Użycie pogłosu masteringowego
    • Ustawienie limitera
    • Porównanie materiału przed i po obróbce
    • Zapis presetu
  17. Przygotowanie płyty do tłoczni (11:08)

    • Sposoby tworzenia materiału na płytę CD Audio
    • Import plików w postaci ścieżek CD
    • Ustalanie odległości między ścieżkami CD
    • Definiowanie miejsc zmiany znaczników ścieżek
    • Obróbka ścieżek CD w trybie edycji zdarzeń
    • Zmiana kolejności ścieżek CD
    • Wstawianie utworu bonusowego (bez własnego znacznika)
    • Tworzenie ścieżek CD na jednolitym materiale audio
    • Wypalanie płyt i kontrola błędów
    • Wprowadzanie metadanych w płycie CD
    • Wydruk listy PQ
  18. Sound Forge Pro Mac (17:46)

    • Debiut programu Sound Forge Pro Mac
    • Interfejs programu - podział na okna
    • Narzędzia do sterowania zakładkami
    • Napęd globalny
    • Okno podglądu
    • Podziałka
    • Pozycja kursora
    • Konfiguracja aplikacji
    • Sposoby zmiany zaznaczenia
    • Tworzenie nowego pliku
    • Obsługiwane formaty
    • Statystyka pliku
    • Obsługa wtyczek
    • Różnice w stosunku do wersji dla Windows
Pozostałe kursy
Produkcja Muzyczna Od Podstaw
Produkcja Muzyczna Od Podstaw
Produkcja muzyczna od podstaw to 16 filmów on-line poświęconych najważniejszym tematom związanym z produkcją muzyczną. Kurs wideo poświęcony kluczowym zagadnieniom związanym z produkcją muzyczną, ze szczególnym naciskiem położonym na...
50,00 zł
Zobacz kurs
Produkcja Muzyczna W Praktyce
Produkcja Muzyczna W Praktyce
Produkcja muzyczna w praktyce to 10 filmów on-line poświęconych praktycznym aspektom pracy z muzyką. W tym kursie rozprawiamy się z mitami, pokazujemy źródła problemów, które nie pozwalały Ci uzyskać satysfakcjonującego miksu i opisujemy...
120,00 zł
Zobacz kurs
Bitwig Studio Od Podstaw
Bitwig Studio Od Podstaw
Bitwig Studio od podstaw to 25 fimów on-line poświęconych obsłudze i funkcjom programu DAW Bitwig Studio, dla użytkowników początkujących oraz zaawansowanych. W naszym kursie pokazujemy obsługę tego programu od podstaw, aż do zastosowania jego...
55,00 zł
Zobacz kurs
Kontakt 5 Kompendium
Kontakt 5 Kompendium
Kontakt 5 kompendium to 34 filmy on-line, które poświęcone są obsłudze samplera Native Instruments Kontakt 5. Skierowane do początkujących oraz zaawansowanych użytkowników. Cały kurs składa się z dwóch części: pierwszej, dla...
60,00 zł
Zobacz kurs